Tjabbalabba

Bra dag idag förutom en liten sak. Vi hade ett prov i govement veckan innan jag åkte iväg på kryssningen. För det första var provet rätt svårt och för det andra så hade vi en vikarie som tog proven ifrån oss grymt så fort så ingen han göra klart det. Under veckan när jag var borta så fick de andra i klassen extra tid. Det fick jag så klart också när jag kom hem. Men då rättade läraren med fel svar. SÅ jag fick göra det för tredje gången idag. Men men, det är över nu. Det var också en Polis i skolan och berättade om vad ”vi” och dom har för rättigheter. Han berättade också lite om vad som händer om man inte gör som dom säger / otrevlig / trygar sig och liknande saker. Ganska intressant.
Jag hänger inte riktigt med på deras logik ibland. Köra bil när man är runt 15, gå med i militären när man är 17, åka i fängelse när man är 16-17 beroende på vad man gjort, rösta när man är 18, sen att dricka en öl eller två så måste man vara 21. Men så är det och inte mycket att göra åt.

ahlgrens bilar

Fick några ahlgrens bilar idag från en norsk tjej, det var nog dom godaste bilarna jag har ätit. Fick även lite lakris och dom smakade precis lika bra!! Annars har det inte hänt så mycket i skolan, förrutom att vi skar ut pumpor, det är en hel vetenskap i vilka knivar och filar etc etc man ska använda när man gör olika figurer av pumpan. Så jag luktade pumpa efter skolan och händerna hade en orange nyans ett tag efter. Man märker att det börjar bli Halloween nu, alla tradgårdar och hus är fyllda med "läskigheter".
Klart slut!

USA från ovan

Både resan till och från Florida så flög vi via Dallas, TX. Den flygplatsen är enorm. Jag har aldrig varit med om att flygvärdinnorna säger till att ta tågot mellan terminalerna istället för att gå.Så så blev det, vi tåg tåget mellan terminal A och DNär jag flög mellan Florida och Kansas så såg man verkligen hur Amerika ser ut från ovan, extremt rutigt, eller allt är i rutor. Alla vägar går i enorma rutnät. Lite tråkigt egentligen men så mycket lättare att hitta när det bara är att räkna gatorna. Hemma så måsta man ha en fetingkarta eller en gps för att hitta, även om man kan adressen. Men om man har gatunumret så är det bara att räkna här, vilket är mycket lättare men mycket tråkigare med gatunummer istället för gatunamn. Men utöver det så är det ganska likt Zverige.

Utvärdering/summering av Kryssningen!

Dag 1.
Dag ett hände inte mycket, men vi gjorde ändå mycket liksom… Jag fick en rundtur runt hela båten, 14 däck, 400m långt, tid tog sin lilla tid.. ☺ När vi hade fått väskorna (dom hade åkt igenom en massa säkerhetskontroller innan vi fick dom) så började vi packa upp och sen var det nästan dags för middag. Efter middagen så var vi på en show med temat ”love and marrige”, ”programeldaren” valde ut tre par, ett 24 timmar gammalt, ett 30år gammalt och ett 60 år gammalt. Sen fick alla svara på samma frågor om sin partner i slutet så förhörde ”programledaren” svaren osv. De va skitkul! ☺
Förrätt: soppa med bläckfisk, räckor och musslor. Skitgott! 8/10
Varmrätt: Kycklingfilé, låter tråkigt men det var den godaste kyckling jag ätit. 10/10
Efterrätt: Jordgubbsmousse liknande sak, okey. 6/10

Dag 2.
Dag två vaknade vi en bit utanför en liten privat ö där vi spenderade typ 3 timmar i solen. Åt, drack, bada, kollade på svin stora vilda ödlor som sprang omkring och var extremt tama. Väl på båten igen så blev det rummet en stund innan jag gick en runda på båten, och sen la mig en stund i en solstol. Det var även en ”formal night” så alla tre bar taxido till middagen, vi blev även fotograferade av alla möjliga personer. Så imorn ska vi kolla om vi ser dugliga ut. ☺ Jag kände även en konstig känsla som om att man var på Titanic. Alla var uppklädde, live musik med piano och fiol, enorma kristallkronor, kaptenen satt mitt i salongen. Fränt! Avslutade dagen med American football under stjärnorna mellan Chicago och Detroit.
Förrätt: hummersoppa, tumme upp! 9/10
Varmrätt: Anka, grymt bra! 10/10
Efterrätt: Ost tallrik, usel 1/10

Dag 3.
Dag tre vaknade vi upp halv 11 mitt ute i ingen stans, vi var på havet hela dagen. Det var molnigt och ganska blåsigt. Jag har klättrat på en 15 meter hög klättervägg, ”lärt” mig surfa. Båten har en surfsimulator så där hängde jag ett par timmar. Det var lättare än jag trodde men ändå svårare-det var inte som jag trodde! Brädan började vobbla ganska lätt, och sen var man körd dvs. huvudet i vattnet. Kaptenen hade en liten fest för alla som var i de högre ”medlemsnivåerna”. D&R är i den näst högsta nivån, med lite drygt 200 kryssningsnätter. I tisdags så var det också ett poolparty, det lät ju okey liksom, men när jag gick ner och kollade läget så var majoriteten 13åringar som sprang omkring och gjorde bomben medans dom lyssnade på ”gangman style” . Inte riktigt min typ av grej. Så det blev sängen runt 12.
Förrätt: Chips med spenatdipp, helt okey. 7/10
Varmrätt: Grillade japanska räckor, det smakade inte räka, men det var okey. 6/10
Efterrätt: Persika pannacotta, helt okey. 7/10

Dag 4.
Dag fyra började med sovmorgon medans båten lade till i St. Thomas. Efter det drog jag iväg på en snorklingstur förr att kolla på havssköldpaddor och stingrockor. Dom är större än vad man tror. Sköldpaddorna var lite drygt en meter långa, ascoolt! Rockorna var i olika storlekar, allt från en meter (med svans) och den största var upp emot 4 meter lång (med svans). Jag såg tre olika sorters rockor och en sorts sköldpadda. Var ute i ca: 3.5 timme. Vi såg även en show innan middagen vid namn ”once upon a time”. Det var en musikal som summerade ett antal olika Disney sagor med modern musik som passade in. Det var skitbra gjort! Har även fått ett litet till skott i smyckes väg, ett litet emblem som nu hänger i mitthalsband.
Förrätt: mosarella salad med tomat och olivolja, 6/10
Varmrätt: T-bone steak, med potatisgratäng, gratängen var bra men inte det andra, 6/10
Efterrätt: tre små efterrätter, bl.a. jordgubbsmousse, typ av ”brounie”, 8/10

Dag 5.
Dag 5 var det tidig uppgång för att åka iväg och paddla kajak och snorkla. Jag hade alldeles för hög förhoppningar på det. Kajakingen och snorklingen hängde inte ihop över huvud taget. Så den utflykten var ett minus. På kvällen såg vi en konståknings show. Den var skitbra. Åkarna var jätte duktiga trots att dom hade oddsen emot sig med stora vågor. Jag fick en stor kyss på kinden av en av tjejerna som uppträdde. Utan att jag visste om det så hade jag ett stort rött läppstiftsmärke på kinden resten av kvällen. Blev typ kändisen också tack vare det. Det var även en liten parad med brittiskt tema. Drottningen var där och strippade lite, det var också olika komedier på låtar från England.
Förrätt: Skivat ankbröst, 8/10
Varmrätt: Ost och skink fyllt kycklingbröst.8/10
Efterrätt: cherry jubilee, 7/10

Dag 6.
Dag 6 var en heldag på havet som började men frukost med kaptenen och hans närmsta män. Inklusive några från konståkningen. Deg var ganska intressant att höra dom prata om hur det är att leva på en båt i stort sett året runt. Jag tro jag vill göra det någon gång, kanske mellan gymnasiet och universitet eller något. Resten av dagen har varit lite små tråkig med hög sjögång och ganska molnigt så jag ägnade dagen åt lite läxor som jag var tvungen att ta igen. När jag skrev detta så satt jag i ”Viking Crown” högst upp på båten och tittade ner på alla där nere. Under kvällen innan middagen var det fotografering för att det var den andra ”formal night” vi han även med att se en trolleri show, den var sådär, var inte helt imponerad, lite synd. Till middag så stod det hummer på menyn. Jag bestälde in ”det”. Kan säga att jag blev ganska chockad när servitören kom in med 4 hummer skärtar, ja fyra stycken.
Förrätt: Krapp och räk ”bulle”, smakade i stort sätt bara räka, 6/10
Varmrätt: 3 hummrar, och en grillade kött bit med b-sås, 9/10
Efterrätt: Jordgubbs, hallon, choklad tårta, x/10

Dag 7.
Dag 7 var vi på havet hela dagen. Det blåste upp emot 70miles/h. Ganska mycket med andra ord. Vi det öppna däcket var avstängt. Lite synd men man kan ändå fatta det. Vi valde även ut de bästa bilderna från de två ”fin” kvällarna, och efter det fick vi en privat rundvisning bakom kulisserna i teatern. Vår guide berättade allt ifrån hur skådespelarna byter om på ett minuter till hur det funkar med alla vajrar, linor, ljud&ljus, ja nästan allt. Vi fick också se alla olika kostymer som dom hade i garderoberna, de var en del kan man säga. Jag fick också extremt ont i höften av någon anledning, men efter tryckt i mig några piller så var det nästan borta.
Förrätt: Kall ananas soppa och spansk tapas tallrik, 8/10
Varmrätt: Rökt Kalkon, 9/10
Efterrätt: Jordgubbs mousse 10/19

Jag summerar vår trip i Karibien som väldigt bra, rolig, och nödvändig. Har gjort en massa saker som jag inte skulle haft möjlighet att göra annars. Så om ni kan, så åk iväg.

Det kommer upp bilder senare när jag har fört över dom till datorn :)

Florida!!

Dallas

Sitter nu på dallas flygplats i något som heter "admirals club". Det är typ ett lugnare, tystare ställe som erbjuder käk, snacks, dricka osv. Flygplatsen är enorm, med tog som går mellan terminalerna. Det tog nästan 10min att taxa in till gaten. STORT. Vårt plan lyfter om en timme mot orlando, florida. Resan tar lite drygt 2 timmar. Så vi är på hotellet runt 10 lokal tid. Som tur har vi lite sovmorgon imorgon innan vi blir hämtade av shuttle bussen :)
jadå, klart slut! :P

göttillegöttgött

om någon timme bär det av till Kansas city airport, där står ett plan och väntar, det tar oss till Dallas, texas, och sen vidare till Orlando, florida. Vi slaggar på hotell ikväll och sen går vi ombord på båten morgon runt lunch!!!
jag har inte mycke mer att tillägga, om jag kan så kommer det upp bilder under veckan annars så kommer dom upp i början av veckan då vi kommer hem :)
Se ya! :)

Fredag!!

Blåsigt, kallt, röda o gula löv på träden. Hösten är här! Men det är ändå annorlunda än i Sverige på något sätt. Men jag gillar det :) Värmen kan skifta från 20 grader till 10 grader från dag till dag, mysko... Men snart blir det värme och bad under en vecka. Det känns mer på riktigt nu. har börjat tvätta och lägga fram för resan. Saknar bara ett par badbrallor. det kan ju vara skönt med ett par extram. Vet dock inte när jag ska få tid att köpa dom. Får väll göra tid ^_^. Kommer ansluta veckan med tre prov ett igår, och två idag.
Tror det var senaste nytt, jag lämnar OP kl 11 på lördag :)

123

hade min längsta buss resa igår... Skolbussen var full, vägen var extra skumpig, vägarbete som gjorde att vi fick ta en omväg osv. allt på samma dag..
Idag hade vi en special dag, började sent (9) och då skulle vi ha ett info möte om avslutningen den 19 maj. str guider till dräkten, inbjudningar och allt annat som hör till. Efter det var det en grupp som hade en föreläsning om missandel i förhållanden. Hur man bär sig åt om man vet att någon har problem, hur man gör om man själv blir utsatt för det. Det var mycket bra info men jag tyckte att dom "skrämde" en om att vara i ett förhållande, de var mycket snack om hur mycket dåligt som kan hända. Visst det kan det ju, men det är inte så stor del som det händer något.
Idag skulle jag även göra ett prov som jag hade missat. Jag hade fått klartecken från läraren under lunchen att jag skulle komma till hans klass rum efter skolan, jag stod och väntade på honom i nästan 30 min, men det kom ingen... Sånt suger! Framför allt när man har 2 andra prov och en inlämning denna vecka som man måste hem och plugga på. Får se när det blir tid att göra det.
Nu är det bara 3 dagar kvar till jag ska besöka Jack Sparrow och hans Karibien!!!! Kommer bli grymt skönt!
Under veckan ska jag ut och snorkla två gånger, en gång från båt och en gång har vi egna kajaker. Vi har blivit lovade havssköldpaddor, stingrockor och såklart massor av fiskar. Har vi "tur" så får vi se någon revhaj också, lite pirrigt med haj, men grymt! :)

Happy Birthday!

Grattis på födelsedagen Richard! Det firar vi med en "svensk" hammabakad jordgubbstårta, allt från grunden vilket är ovanligt här. Hoppas nu bara att den smakar som den ska. Alla råvaror är annorlunda här, men den ser god ut ^_^. Som sagt är det en en jordgubbstårta. Sockerkaksbotten, vaniljkräm, grädde och jordgubbar!
R&D har en tradition att födelsedagsgrisen ska välja restaurang att äta middag på. Så vi ska ut tredje dagen i rad nu, det gillas. Sånt händer bara på semester annars. Angående semester så är jag på en färja om en vecka! :) Ja, ni kommer få höra nedräkningen nästan varje dag.
Japp, så ligger det till idag :)

Workday

Hade work day i med yearbooken idag också. Vi hade skitkul. Blev äntligen klar med allt som skulle vara klart innan deadlinen. SKÖNT!! J Som vanligt har jag med mig datorn för att lyssna på musik, precis som alla andra dagar. Men just idag så la tjejerna märke till att vårt tangentbord inte ser lika dant ut som deras. Det finns läskiga tangenter som Å, Ä, Ö :O läskigt.. haha. Dom har även fåt höra på lite svensk ”ny” musik. Men även ABBA, Roxette,  Europé. Sen har Rasmus fått snacka lite med mina kamrater som var med idag.

Klart slut :)

ström avbrott

I morse så gick strömmen i hela huset och troligen i hela området. Kommunen eller vad dom kollar det för håller på med ett vägarbete så vi tror att det var det som orsakade det. Man märker hur mycket det gör när inte elen funkar. Ingen tv, inget INTERNET och det gjorde att ett skype samtal bara bröts, inget fungerar. Man känner sig ganska strandsatt när telefonen och datorn har lite batteri. Inte kul! Det blir inte bättre av att larmet skickar ut en äckligt störig signal var 10 sekund. Aja, de finns ju värre saker i världen, men detta var dagens ilandsproblem.

Tro det eller ej...

Kan man bli trött på pizza, cola, chokladflingor, energidryck? Jag trodde inte det men jag hade tydligen fel.. Efter har druckit mellan 1,5 och 2 liter läsk drycker varje dag., ätit ostpizza till lunch nästan varje dag så börjar det bli lite långtråkigt. Men det smakar fortfarande bra men ändå inte liksom... Men det är ändå inte. Men tråkigt nog är det det bästa som finns att käka från matsalen. Så nu har jag börjat ta med mig vatten istället för cola, små energi barer och andra snacks typer för att ”slippa” äta så mycket pizza varje dag. Har även planer på att göra jordnötsmör mackor med jelly att ta med mig. Finns bara ett negativ sak med det och det är att gå upp yttligare en kvart tidigare än innan och yttligare en sak man ska göra innan jag går till skolan.
Jag har blivit höjd i två ämnen utan riktigt vetat varför, så länge det är på det hållet så kan jag var lugn ☺
Nu ligger jag ute i Karibien om två veckor!!

columbus day

När jag vaknade upp idag så det 40 grader F, dvs ca 6 grader C. Men det var bara på med jackan och knata bort till bussen. Kan inte sitta ute på luncherna nu heller utan att frysa ihjäl :(
Jag skulle prata med en lärare efter skokan idag som vi hade bestämt igår. När jag kom till hennes klassrum där vi skulle ses så var det släckt, låst och tomt. När vi mailade henne när jag kom hem så sa hon att hon var där hela tiden och hjälpte en annan elvel... Jo men visst det gjorde hon ju... Ska försöka få tag på henne imorgon istället.
Klart slut! :)

Parfym

Var och köpte ny parfym igår, då den andra var slut. Jag ville ha samma som jag har haft innan. Vi åkte runt och kollade runt men ingen hade den... Det slutade med att vi åkte till en specialbutik. Då hoppades man ju på att den fanns där. Men det gjorde den ju såklart inte... Så det blev annan sårt, för tjejen i butiken sa att det inte fanns "min" sårt. Bara för skoj skull så kollade jag upp det när jag kom hem. Jag hittade den efter 3min på en amerikansk hemsida. Hon hade ju galet fel. Så idag printade jag ut info om den. Åkte till butiken, lämnade fram lappen, och nu ska hon beställa den till mig!
Bra jobbat Erik!! :D
idag har det varit full rulle. Började som vanligt dagen med frukost på samma restaurang som alla andra söndager. Gott!! Sen bar det av mot ett typ av festivals område från renässansen. Jag red en kamel, vi blev avbildade av en konstnär. De Är tydligen något som R&D brukar göra med sina studenter (bli avmålade). På vägen hem så blev det en macka från Subway och nu ska jag städa rummet och göra en läxa:)
Ledig på fredag, Och om två veckor är jag på en hyfsad skuta Som nyss lämnat Florida!!!! Så grymt skönt!!!
tummen upp för detta (Y)

Haunted Houses

Var är väg och gjorde/gick/upplevde haunted houses. De var det äckligaste jag har gjort, fyf*n helt klart det äckligaste jag har gjort!
Dom hade olika skräckfilmer rum med dom läskiga huvudrollerna. Freddy Krueger, Saw osv. Allt var så verkligt, man trodde att man var i själva filmen och sen plötsligt hör man en motorsåg, man ser inget ting, sen kommer dom typ underifrån och sätter en motorsög i knähöjd på en. Självklart var den i plast men den hade ändå en "klinga" som rörde sig... Då skit man ner sig.. Men det var garanterar de bästa spök/skräckhusen jag har varit på! :)
Jag slutar aldrig bli förvånad vilka bilar föräldrarna ger sina barn när dom bara är 14-17. Igår åkte vi med en kompis somhade fått en "Range Rover Sport SuperCharged". En bil i miljon klassen.. Sånt e livet här :)

IZU

Äntligen fredag igen! Första dagen på länge som jag inte tog med mig ett par flaskor coca till skolan. Tror det var därför jag fick sån huvudvärk.. :(
Ska dra norr ut och till downtown kansas city ikväll till en haunted house, typ ett spökhus. Kommer antagligen att dö, dom säger att det är som en mardröm.. :/ HJÄLP!!
Hivar i mig RockStar inför kvällen, skriver detta, med katterna bredvid mig i sängen. :)

Debatt

Har varit en bra dag igen. Grymt väder, dock blir det kyligare och kyligare nu.. :/ Men fortfarande tillräckligt varmt för att sitta ute i shorts och t-shirt!
lugn men lärorik har det varit det senaste dygnet. Jag börjar med att det amerikanska val systemet är helt fel uppbyggt (enligt mig) man kan ha majoritet av rösterna men ändå förlora valet. Det är inte helt rätt.... Så det har vi räknat på under en lektion idag. Har fått en del skol saker överstökat, och det är en lugn vecka och helg att se fram emot. Skönt! Ska laga cykeln om står i garaget med platta däck, så man kan ta sig runt i området.
Planerna för ikväll är att kolla in debatten mellan "The President of the United States of America" och Romney. Senare kommer David och hans mamma som ska sova här över natten.
Nu sitter jag i soffan men en katt och Richard bredvid mig med hans nya IPhone 5. Den är för övrigt skit fräck! :)

2 månader och 2 dagar

har faktiskt varit ifrån fosterlandet ett tag nu, hela två månader och två dagar. Nu har jag 8 kvar.. hoppas inte dom går så fort som andra har gått :)
har varit hos en kiropraktor idag, och nästan fått ett problem ur vägen. Jag har haft lite problem med smärta i höften. Jag var hos 3-4 olika ställen i Sverige för att få rätt på det och ingen har haft ett vettigt svar.. :/ MEN nu, den första jag träffade hade ett vettigt svar, och efter första behandlingen känns det redan bättre!! :D (Y) Ska träffa honom ett par gånger till så hoppas jag att det försvinner helt. problemet var att min ländrygg var lite vriden och det gjorde att min höftkula inte låg helt rätt, vilket ledde till att det gjorde ont när jag utsatte den för påfrestning.. :) skönt att veta vad det är nu! :)
nu ska jag sova :)

Kryssning

Igår precis innan middagen så fick jag reda på att jag ska på en kryssning i Karibien i en vecka om 20 dagrar. Vi flyger till Orlando och över nattar där innan vi kliver på kryssningsfartyget där vi ska vara resten av veckan. Så klart kommer vi stanna på ställen under resan men mestadels av tiden spenderar vi i jollen. Den är 340meter lång, 19 våningar och vid namnet "freedom of the seas" :)
Är sjukt taggad! har ju aldrig varit på någon kryssning innan, så det kan ju inte bli bättre än i Karibien! :) David och Richard har tydligen varit på så många resor med "företaget" så dom har en extra hög "level". dvs vi får företräde till mat och liknande.
Vi ska bo i en hytt med en stor balkong ut över havet på 13-14 våningen. NICE!! :D Vi har även All inclusive. Hur bra kan det bli??

Nu till något helt annat.. skolan!
De är inte så märkvärdigt som det låter.. Men iallafall, det var första senior skip day. Det menas med att alla siniors ska skippa skolan för en extra dag ledig. Men duktig som jag är så gick jag dit, jag missade några dagar förra veckan, så jag var tvungen att ta igen en del..
Jag var även hos en kiropraktor idag, hon klämde och kände och ÄNTLIGEN låter det som om dom har hittat vad felet är!!! Grymt j*vla skönt, hoppas bara att det hjälper nu också, men de kändes grymt bra när han visade och förklarade vad han trodde det var. De senaste dagarna kan jag stolt sammanfatta med ett stort PLUS.
Homecoming, karibien, fått rätt på höften och minst en fest nästa helg :)