YFU

Har fått lite frågor om vilken organisation jag åker med och hur det har varit hittills osv.
Jag åker med en organisation som heter YFU ( Youth For Understanding ). YFU finns i stora delar av världen och har jobbat med utbytesstudenter i drygt 50år.
Jag sökte i november/oktober 2011, stracks efter jag hade skicka in min ansökan så fick jag en tid för en intervju. (Ansökan gjorde jag via YFUs hemsida) Intervjuven var mest för att YfU skulle veta vem du var, några allergier, vilket land jag ville åka till etc. etc.
Veckan efter så får man en bekräftelse på att man har antagits till ett utbytesprogram. YFU betalar inte värdfamiljen man ska bo hos. Det känns bra för då vet man verkligen att familjen vill ha en där och inte bara gör det för pengarna. ( de e nästan bara YFU som gör det) YFU är ingen jätte stor organisation, de skickar iväg ca: 90 studenter varje år och majoriteten åker till USA.      

YFU arangerar ett lite större förbredelseläger i Stockholm i början av sommarlovet dör man får träffa alla andra som också ska iväg i ett år, oavsett vilket land man har valt att åka till. I stort sett har alla ledare själva varit utbytesstudenter med YFU och de berättar allt man vill veta och lite till. De är även en massa bra information om hur man ska lösa alla praktiska saker så som pengar, telefon, resor med sin familj osv. Lägret är obligatoriskt.

Man måste även skriva ett personligt brev om vad man har för intresen, om din familj. Allt som kännef ör att skriva, både bra och dåliga saker. Ävens föräldrar skriver ett brev om dig. Dom här 2 breven ska var på engelska. Breven skickas sen runt till YFUs värdfamiljer i de landet du har valt att åka till. 

Jag har åkt till USA och dom är lite extra petiga när det gäller intyg att man är frisk, en del fråge formulär, som är ganska töntga, men de e bara att göra pch de går rätt fort. Jag har även gjort en mängd olika undersökningar hos doktorer, ögon läkare osv. Man måste vara vaccinerd med Hepatit A eller B, kommer inte ihåg vilket av dom. Jag tog Twinrix. (både A och B) tänk bara på att ta den försa sprutan 8-9 månader innan man ska åka. 

Ett tips till er som också vill söka är att var så öppna som möjligt undet intervjun när det gäller vart någon stans man vill bo i tex USA. Man ska inte säga att jag vill bo mitt på Manhattan eller jag vill bo i LA, då ä skansen rätt så stor att man INTE får någon värdfamilj.

 

Info om pengar, telefon osv.

Pengar: De bästa koret man kan ha är ICA banken, lite små töntigt kan man tycka, men de är bäst! De är ett vanligt bank kort men ICA tar inte ut någon avgift när man handlar på det, vilket många andra gör. Jag har även ett kredit kort i nödfall och om det är lite dyrare saker jag vill göra. 

Telefon: Jag har tagit med mig min telefon som jag hade i Sverige, ett måste är dock att den ska var OLÅST. Annars funkar den inte.

Har även med mig dator, och kamera.

De tror jag va allt, r de något mer ni undrar så är det bara att skriva. Så ska jag göra mitt bästa att svara och hjälpa er :)

 


Kommentarer
Postat av: Märta

Tack så mycket, allt jag behövde! :)

2012-08-03 @ 20:40:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0